​Nyheder

Lopper & flåter

​​Varmen er på vej - det samme er lopperne og flåterne. Da flåter jo kan overføre smitsomme sygdomme til hunden, er det vigtigt at forebygge/minimere risikoen for flåtbid. I dag findes udover spot on præparater,også tyggetabletter og halsbånd. Vi har samtlige behandlingsmuligheder på klinikken.

Hjerteorm og lungeorm findes i stadig stigende grad i vores region. Vi stiller jævnligt diagnosen hjerteorm og/eller lungeorm og opfordrer vores klienter til fokus på området. Man bør lade hunden screene 1-2 gange årligt via afføringsprøver ( 3 på hinanden følgende dages afføring) eller ved mistanke. Vi benytter os idag også af en blodprøve test, der sporer antistofproduktion ved smitte med den franske hjerteorm.

​Symptomer på hjerte/lungeorm kan være kronisk hoste ( hoste > 3 uger), diarre, uspecifikke mavetarmsymptomer, motionsintolerance, små blødninger i slimhinder/blødningsforstyrrelser, nedsat appetit samt nedstemthed og balanceforstyrrelser.

​​Hjerteorm og lungeorm

Færdes din hund i hundetæt område, områder med snegle -herunder "dræbersnegle" eller "græsser" den - kan den have øget risiko for smitte.

Vi har undersøgt en større mængde hunde for hjerteorm og lungeorm, og har fundet bekymrende mange positive hunde!

Vores anbefaling for beskyttelse af hunde og katte vil fremover være, at der afleveres afføring fra 3 dage i træk 2 gange årligt fremadrettet.

Kontakt os gerne såfremt du vil høre nærmere om lopper, flåter og hjertelungeorm og kig ind på ormekur.dk og/eller hjertelungeorm.dk

HUSK!

Vi er også at finde på Facebook - følg dyrene og os samt nye tiltag og tilbud her!

​Efterår

​Så er det ved at være den mørke tid!

Hunde og katte ses ikke så godt i mørket - lad der blive lys!

Lygter og reflekser fås i alskens afskygninger og er en vældig god investering:)

Kom ind og få en snak om synlige dyr i trafikken!

Kontakt Dyrlægegruppen Vestjylland​

Nogle felter er ikke udfyldt korrekt

Kontakt Lemvig Dyreklinik​

Industrivej 53