​Smådyr

Vaccination af hunde og katte

Hundesyge, parvovirus og smitsom leverbetændelse

De vigtigste sygdomme hundene bør vaccineres imod, er hundesyge, leverbetændelse og parvovirus-diarré.
Disse sygdomme er alle livstruende og de såkaldte kernevacciner giver derfor beskyttelse herimod.

Kennelhoste

Desuden kan der vaccineres mod kennelhoste, som er en smitsom luftvejsinfektion med hoste, som dog er ganske ufarlig og kan behandles med antibiotica.
Vaccinen beskytter hunden i 9-12 mdr. Hunden skal vaccineres 3 uger inden ophold i hundepension!

Leptospirose

Endelig kan hunden også vaccineres mod bakterien leptospirose der bl.a. angriber nyrer og lever. Sygdommen er en zoonose ( kan smitte fra hund til menneske)!​
Smitten bæres især af mus og rotter og kan være ganske farlig.
​Hunde med hyppig kontakt til overfladevand og vandløb (jagthunde) har størst risiko.
​Vaccination beskytter hunden 1 år.

Rabies (hundegalskab)

Vaccination mod rabies (hundegalskab) skal foretages, hvis hunden skal med til udlandet. Hunde/katte skal vaccineres min. 3 uger inden udrejse til andet EU-land.

Borreliose​

En ny vaccine mod flåt overført borreliose er endeligt lanceret. Vaccinen virker kun i flåten!

Det er bedst at vaccinere hunden INDEN flåtsæsonen. Hunden skal vaccineres 2 gange med 3 ugers mellemrum første gang og herefter årligt.

Herpesvirus

Tillige kan den drægtige tæve vaccineres imod Herpesvirus.​ Tæven vaccineres 1 løbetidsdag til 10 dg. efter parring og igen 1-2 uger før fødsel.

Vaccinationsanbefalinger hund

Hvalpen bør vaccineres senest når den er 12 uger gammel. Udover kernevaccinerne bruger vi som regel en kombi-vaccine også indeholdende vaccine mod kennelhoste og leptospirose.

Der kan evt. vaccineres helt ned til 5-6 ugers alderen, hvis der er begrundet smittefare fra omgivelserne, men tidlige vaccinationer beskytter kun hvalpen kortvarigt og skal altid gentages ved 12 ugers-samt 16 ugers-alderen.

Hunden skal revaccineres efter 1 år. Herefter beskytter kernevaccinerne i 3 år.

Kattesyge & katteinfluenza

Den langt hyppigste vaccination (kernevaccinen) der gives til katte, er mod kattesyge (panleukopeni) og katteinfluenza (calici- og herpesvirus). Derudover kan der vaccineres mod chlamydia infektion samt mod leukæmivirus (Felv). Endelig skal der vaccineres mod rabies i tilfælde af udlandsrejse.

Vaccinationsanbefalinger kat

Basisvaccination med kernevaccinen gives 2-3 gange med en måneds mellemrum – kan gives fra killingen er 8 uger gammel. Derefter revaccination efter 1 år. Herefter årlig vaccination.
Rabiesvaccinationen holder 3 år hvis katten er over 3 mdr. gammel ved vaccination.

Dyrlægegruppen Vestjylland er vurderet ​4,6 / 5 stjerner ud af 43 anmeldelser på Facebook

Kontakt Lemvig Dyreklinik​

Kontakt Struer Dyreklinik​