​Smådyr

Vaccination af hunde og katte

De vigtigste sygdomme hundene bør vaccineres imod, er hundesyge, leverbetændelse og parvovirus-diarré.
Disse sygdomme er alle livstruende og de såkaldte kernevacciner giver derfor beskyttelse herimod.

Desuden kan der vaccineres mod kennelhoste, som er en smitsom luftvejsinfektion med hoste, som dog er ganske ufarlig og kan behandles med antibiotica.
Vaccinen beskytter hunden i 9-12 mdr.

Endelig kan hunden også vaccineres mod leptospirose, som er en infektion hos dyr og mennesker, der bl.a. angriber nyrer og lever.
Sygdommen er en zoonose ( kan smitte fra hund til menneske)!

Smitten bæres især af mus og rotter og kan være ganske farlig.

Hunde med hyppig kontakt til overfladevand og vandløb (jagthunde) har størst risiko.

Vaccination beskytter hunden 1 år.

Vaccination mod rabies (hundegalskab) skal foretages, hvis hunden skal med til udlandet.

En ny vaccine mod flåt overført Borreliose er endeligt lanceret. Vaccinen virker kun i flåten!

Det er bedst at vaccinere hunden INDEN flåtsæsonen. Hunden skal vaccineres 2 gange med 3 ugers mellemrum første gang og herefter årligt.

Tillige kan den drægtige tæve vaccineres imod Herpesvirus.​

Vaccinationsanbefalinger:

Hvalpen bør vaccineres senest når den er 12 uger gammel. Udover kernevaccinerne bruger vi som regel en kombi-vaccine også indeholdende vaccine mod kennelhoste og leptospirose.

Der kan evt. vaccineres helt ned til 5-6 ugers alderen, hvis der er begrundet smittefare fra omgivelserne, men tidlige vaccinationer beskytter kun hvalpen kortvarigt og skal altid gentages efter 12 ugers-alderen.

Hunden skal revaccineres efter 1 år. Herefter beskytter kernevaccinerne i 3 år.

Hvis man ønsker hunden beskyttet mod kennelhoste, Leptospirose eller Borreliose skal hunden vaccineres årligt. Kennelhoste vaccinen skal gives min. 3 uger INDEN pensions ophold for at yde hunden korrekt beskyttelse. Leptospirose vaccine gives typisk til hunde, der er glade for at bade (ferskvand) samt jagthunde og skal gives 2 gange med 3-4 ugers mellemrum første gang hunden vaccineres. Borreliose vaccinen gives ligeledes 2 gange med 3-4 ugers mellemrum første gang hunden vaccineres og giver en bedre beskyttelse imod flåroverført Borrelia infektion.

Vaccinationsintervallerne m.h.t. rabies følger kernevaccinerne: vacc. som hvalp, efter 1 år og derefter hvert 3.år. Rabies vaccinen kan gives fra hunden og katten er 12 uger gammel. Den skal gives 3 uger INDEN rejse ud af landet.

2. Katte.

Den langt hyppigste vaccination (kernevaccinen) der gives til katte, er mod kattesyge (panleukopeni) og katteinfluenza (calici- og herpesvirus). Derudover kan der vaccineres mod chlamydieinfektion samt mod leukæmivirus (Felv). Endelig skal der vaccineres mod rabies i tilfælde af udlandsrejse.

Vaccinationsanbefalinger:

Basisvaccination med kernevaccinen 2 gange med en måneds mellemrum – kan gives fra killingen er 8 uger gammel. Derefter revaccination efter 1 år.
Rabiesvaccinationen holder 1 år hvis katten er under 1 år gammel – ellers 3 år.

Dyrlægegruppen Vestjylland er vurderet ​4,6 / 5 stjerner ud af 43 anmeldelser på Facebook

Kontakt Lemvig Dyreklinik​

Kontakt Struer Dyreklinik​