Løbetid hos kat

Er din kat i løbetid?

Løbetid hos kat

Hunkattens første brunst indtræder oftest omkring 6-12 måneders alderen (afhængig af hvornår på året hunkatten er født).

Katten er polyøstral, det vil sige at den er i brunst ca. hver måned fra januar til oktober.
Indendørskatten kan dog være i løbetid med måneds mellemrum hele året, grundet den kunstige belysning.
Hunkatten er typisk i forbrunst gennemsnitlig 3 dg., hvorefter brunsten følger efter med en varighed på ca. 1-16 dg.

Parres katten ikke ses ny brunst 3-15 dg. senere.

Det er således tydeligt, at hunkatten har mange chancer for at fremstille flere killingekuld i løbet af et år!

Hunkatten kan allerede få dage efter en fødsel risikere en ny brunst!
Der er to måder at regulere løbetiden hos hunkatten – sterilisation eller hormonbehandling.​

Sterilisation​

Ved en sterilisation fjernes æggestokke samt eventuelt livmoder operativt. Herved vil hunkatten ikke længere komme i brunst. Hunkatten kan steriliseres fra den er ca. 6 mdr. gammel.

​Vi anbefaler sterilisation fremfor løbetidsudsættelse grundet risikoen for mælkekirtelkræft og livmoderbetændelse samt sukkersyge ved Perlutex behandling. Det ses tillige at hunkatten kan blive drægtig på trods af Perlutex behandling idet katten kan kaste tabletten op eller den indgives ukorrekt!

Hormonbehandling

Hunkattens brunst kan udsættes med Perlutex hormonbehandling i form af en ugentlig tablet så længe løbetiden ønskes udsat.

Behandlingen kan indledes på et hvilket som helst tidspunkt i kattens cyklus.
Alternativt kan hunkatten behandles med en indsprøjtning hver 3.-4. måned.

Er hunkatten gået i brunst, kan denne forsøges afbrudt med hormonbehandling dagligt i 5dg.

Som hos hund kan hormonbehandling give øget sandsynligheden for mælkekirtelknuder samt livmoderbetændelse.

Hunkatte der på et eller andet tidspunkt ønskes indtaget i avl, bør ikke hormonbehandles!